sobota 28. listopadu 2015

Co mě v poslední době zaujalo: tipy na dokumenty

Nevím, jak vy, ale já dokumenty miluju. Ne že bych milovala úplně všechny. Válečným opravdu neholduju a čistě naturální taky nemusím vidět každý týden. Co miluju, jsou dokumenty sociální, ty co se týkají lidí, jejich životů, jejich problémů, jejich mikrosvětů.

Už od útlé puberty jsem fanouškem časosběrných dokumentů Heleny Třeštíkové. Její manželské etudy jsem hltala od začátku do konce. Pak s nadšením zhlédla všechny celovečerní snímky (Katka, René, Marcela, Soukromý Vesmír a další). Mallory jsem bohužel ještě neviděla, jelikož ji v Pardubicích, kde jsem trávila čas jejího promítání v kinech, nedávali! (Styďte se Pardubice, hlavně že promítáte všechny americký pí*oviny.)

Teď vám tu z hlavy nevysypu všechny dokumenty, který už jsem viděla a líbily se mi, ale dám vám sem tipy na dokumenty, který jsem viděla v nedávné době a mám je ještě v živé paměti. 

ZELENÁ POUŠŤ (2012)

Před pár dny jsem psala článek o palmovém oleji. Když člověk napíše o antikoncepci čtou to desítky lidí a návštěvnost stoupá kolmo nahoru. Když člověk napíše o palmovém oleji, neštěkne po tom pomalu ani pes. Smutné. Pokud máte hodinu volnýho času, koukněte na to a udělejte si se svým svědomí vlastní názor. Názor na to, jestli jako západní společnost máme právo brát život zvířatům, devastujícím způsobem ničit přírodu, ničit život lidem na druhým konci planety a zabíjet jejich tradiční kulturu. Je to dojemný stejně jako americkej romantickej doják, akorát bohužel bez happyendu.  

Odkaz na ČSFD 
Odkaz na dokument

CUKR-BLOG (2014)

Na tenhle dokument jsem už dávala odkaz na FB. Autorka během těhotenství dostane těhotenskou cukrovku a tím se jí obrací život naruby. Snaží se uchránit svou rodinu před cukrovým šílenstvím a objevuje všechny stinné stránky cukrové ideologie. Rozhodně doporučuju. Je to hrozně hezky natočený a myslím, že alespoň pár dní nebudete mít na cukr chuť. Takže ideální pro ty, kteří chtějí zhubnout. 

Odkaz na CSFD
Odkaz na youtube: video bylo z youtube odstraněno



STÁLE SPOLU (2015)

Byla jsem na tom v kině už skoro před rokem, ale dávali to teď na ČT2 a já se musela kouknout znova. Mlčochovi. Zajímavý pohled do života rodiny, která se rozhodla žít jinak. Vyhýbat se konzumnímu vlivu západní společnosti, držet pospolu a být stále spolu. 

Tahle ideologie se mi líbí hodně, její provedení v reálu už tolik neadoruju, ale chápu, že to asi jinak nejde. (Např. otec je solidní diktátor, kterýho děti i manželka poslouchají na slovo. Ale jak chcete ukočírovat 9 dětí? Nekonečným diskutováním, které je
teď tak oblíbené? Na to oni asi nemaj čas.) Neříkám, že bych přesně takhle chtěla žít, to asi fakt ne. Tohle je ideologie vyhnaná do extrému. Ale je mi to o dost sympatičtější, než dnešní životní stereotyp mamon-konzumerismus-nákupy-peníze-stres. Hezká je taky myšlenka pospolitosti rodiny. Být spolu. Přesně to, co se z dnešní rodiny vytratilo. Sice spolu bydlíme, ale spíš se míjíme a žijeme vedle sebe, každý máme svůj život. No koukněte na to.

Odkaz na CSFD


PĚT ZROZENÍ (2015)

Poslední tip je na dokument o českých porodnicích (konkrétně o pražské vinohradské). Vyvolal velkou vlnu, především kritiky. Padala slova jako manipulace, dokument na objednávku apod. Názor je na každém. Já si myslím, že situace v českých porodnicích nebude zrovna růžová. Že jsou matkám cpány léky, které by třeba vůbec nepotřebovaly, na tom asi taky něco bude. Tahle praktika je pro západní medicínu více než typická. A že se rodí podle toho, jak to vyhovuje spíš lékaři, než samotné rodičce, je taky zřejmé. Vše přirozené je potlačeno, hlavně ať je to rychle za náma. A když nám k tomu pomůže nějaká ta chemie, nic se nestane. No myslím, že pokud budu někdy rodit, mám hodně nad čím přemýšlet. Po tomhle dokumentu se mi teda ani rodit nechce :D (To mi připomíná i dokumentární seriál Čtyři v tom, který najdete v archivu ČT, taky zajímavá podívaná.)

Rozhovor s porodníkem Bohuslavem Svobodou, který v dokumentu vystupuje

Oba rozhovory rozhodně doporučuji. Je to zajímavé srovnání dvou pohledů na věc aneb když to vypadá, že jeden mluví o voze a druhý o koze. 

Žádné komentáře:

Okomentovat