čtvrtek 25. února 2016

Jaký je pan K. v kuchyni

Pan K. je tak trochu přírodní úkaz. Není to úplně typickej chlap, i když klasickými znaky mužství jako je bezmezná láska k pivu, neskryté vylučování zvuků i pachů (bohužel) také oplývá. Oplývá ale také vlastnostmi, které u každého medvídka svá žena nenajde. A asi to se mi na něm právě líbí, protože vylučování to, hádám, nebude.

Pan K. vždy říká „že ho naučil život“, což zní super-drsňácky jako kdyby přežil pět světovejch válek a tři mise v Afgánistánu a vždy, když to slyším, projede mnou vlna vzrušení, jakého to mám chlapáka. A právě tedy škole života mohu zřejmě děkovat za to, že jsem narazila na mužskou existenci, která ví, jak se zapíná pračka, jak se žehlí košile nebo jak se vaří polévka. (Já v době našeho seznámení nevěděla ani jedno, takže jsem k panu K. shlížela jako k bohu :D)

Mohli jste se tedy už pomalu dovtípit, že pan K. díky výuce života kraluje (na rozdíl od své neschopné přítelkyně, která do teď neví, na kolik se pere barevný a na kolik bílý prádlo) nejen v koupelně a jiných částech bytu, ale také kuchyni. Především v kuchyni. Klidně přiznám bez jakéhokoli donucení, že můj kuchařský „um“ je těžce založen na umu pana K. Jeho učil život, mě učil on. A jelikož já jsem holka učenlivá, vysála jsem z pana K. veškeré jeho vědění a pomalu se z nás stali dva rovnocenní kohouti na jednom smetišti.

Jak správně tušíte tím smetištěm a tedy i bojovým polem je kuchyně. Místo, kde jdou všechny milostné city stranou. Místo, kde se z partnerů stávají nepřátelé. Místo, kde vítězí jen jeden. Z příjemné kuchyně osvětlené slunečními paprsky se při našem společném vaření najednou stává chladná místnost plná nebezpečných nástrojů. Kdo má ostřejší nůž, vyhrává.

Ono když jste mladá husička a neumíte si ani zapnout troubu, to je ve vztahu klid a mír. Vaření necháte na svém milém, on poskakuje v kuchyni a vy si zatím čtete poslední číslo Cosmopolitanu (nebo Svět vědy a techniky, záleží na vkusu, že). Pán uvaří, vy to sníte, pochválíte a je klid zbraní.

Problém nastává ve chvíli, kdy taky zatoužíte projevit svůj kulinářský um a začnete do toho pánovi kecat. A neměl bys lepší dát tam tohle? Fůůůj, tohle tam nedávej! No to tam snad nebudeš přidávat? A můžeš to nakrájet víc najemno? Tenhle hrnec bys na to měl lepší! Ale já to mám radši takhle! Musíš to dělat tak pálivý?

A je zle! Dva kohouti se začínají čepýřit, dvě ega se začínají špičkovat, v kuchyni ke kompromisu dojdete těžko. Ta kurkuma nebo to chilli tam prostě bude nebo nebude, nic napůl nemá smysl. A že nesnášíte v jídle zázvor nebo víno, no to máte smůlu, protože šéfkuchař ho tam naopak miluje.

Hodně často jsem se rozčilovala, nadávala, klela, naříkala. A pak jsem na to přišla. Jeden kohout musí z kola ven. Dva kuchaři na jednom smetišti nedělají dobrotu. Takže se musíme střídat. Když vaří jeden, druhý nemá právo mu do toho mluvit. Představa pěkná, realita samozřejmě jinde.

Když jeden z nás vaří, druhý většinou pořád nenápadně šmejdí kolem, demonstrativně kroutí vočima, jak to tam první může dávat a proč tam ještě nedá tohle a tamto. Taky může potajmu měnit hrnce, přimíchávat ingredience a měnit teploty. Prostě kontrolovat, aby se to náhodou nepodělalo. Protože ten první samozřejmě není schopen dokončit jídlo bez dozoru. Supervize je důležitá. A buzerace taky.

A tak se mírumilovný vztah mění na partnerskou krizi ve chvíli, kdy se jde vařit. Asi jsem měla zůstat tou husičkou, která nic neumí a mohl být klid. Pan K. by mě strčil na pekáč a upek k nedělnímu obědu.  Ale já blbá se to všechno naučila a snažila se vyrovnat muži, pánu tvorstva!

Jediné štěstí, že partnerská krize končí s vylízaným talířem a začne zase až u dalšího vaření. Do té doby máme dost času mít se aspoň chvíli rádi. Kohouti sklápí peří a dávají si pauzu. Konec dobrý, všechno dobré. 

Žádné komentáře:

Okomentovat