pondělí 22. února 2016

Úvodem k nové rubrice aneb pár slov o všežroutství

Všežroutství. To je slovo, které jsem chtěla do titulku mermomocí dostat a jen tak pro srandu králíkům vám ukázat, jak se krásně manipuluje se čtenáři. Jisto jistě očekáváte, že když se v titulku objevilo slovo, které evokuje jídlo, že budu mluvit třeba přejídání, o tom, jak se mu vyhnout a tak. Smůla, pěkně jsem vás obalamutila a přichází moment prozření - nic o jídle, tentokrát to bude o kultuře. To čumíte, co? :D

Abyste si ale nemysleli, že vás úplně vodím za nos – koncept kulturního všežroutství ve vědě opravdu existuje. Včera mi ho připomněl již poněkud přesluhující pan profesor, který místo přednášení většinu času hledá myš na monitoru. (Ale je to moc roztomilé, jen poněkud uspávající!)

Co to to všežroutství vlastně je aneb krátké sociologické okénko: Tenhle pojem je připisován především mladé generaci. Ano, i a já se k této skupině mohu přihlásit. Jsem všežrout (a vy moji milí mladí zřejmě taky). Jsem všežrout v kulturním (a bohužel i v jídelním) slova smyslu. 

Jde o to, že dříve byly relativně ostré hranice mezi vysokou a nízkou kulturou. Dělnická třída chodila do hospod, poslouchala škváry a koukala na zábavné pořady v televizi, smetánka chodila do opery, hrála golf a pila šampaňské. Dnes se tyto rozdíly téměř stírají. Golf hraje kdekdo a šampaňským si prolejvá krk i Pepa z fabriky. Staly se z nás všežrouti, využíváme celou paletu kulturních možností, ničemu se nebráníme, konzumujeme, jak je nám libo. A tak se stane, že člověk, co jde jeden den do divadla na Kafku, druhý den kouká v televizi na SuperStar nebo na Výměnu manželek.

Na mě to sedí přesně. Chodím do divadla, čtu knížky, fotím, dívám se na dokumenty, chodím na plesy a dělám další věci, které by se daly označit za „vyšší kulturu“, zároveň ale koukám na zábavné (nejradši bych napsala stupidní) pořady v televizi, čtu časopisy, pletu (ano, opravdu :D), chodím do hospody či na punkový koncerty, což by se dalo považovat za „kulturu nižší“.

A tímto krkolomným úvodem jsem se chtěla dostat k tomu, že kultura je v našich životech taky důležitá. Ano, tento blog se jmenuje Buď zdráv, takže jste dost možná očekávali tipy na to, jak být zdráv, možná nějakej ten recept, ale nějakou kultůru to si můžeš strčit někam ty blogerko. Můj argument je ale ten, že pokud chce být člověk zdráv, musí být zdravý nejen fyzicky ale i duševně a myslím, že kultura je duši výborným lékem. A navíc je přírodní, bez chemických konzervantů a barviv! (Pokud teda nejdete na koncert a neopijete se jak dobytci vodkou z gumových medvídků.)

Tak jsem si to pěkně obhájila a vy se můžete těšit na novou kulturní rubriku, ve které bych ráda doporučovala dobré věci, které jsem sama zažila, přečetla, viděla. Předvoj byl vlastně článek o dokumentech, který vás nijak extra nezaujal, ale mně to nevadí :D Já mám tu výhodu, že tenhle kyber prostor je jen a jen můj a já si můžu psát, co budu chtít, i když to nikdo nebude číst.

A co vy? Taky jste všežrouti nebo si myslíte, že je tenhle pojem blbost?

Žádné komentáře:

Okomentovat