středa 11. listopadu 2015

Rok bez antikoncepce

Vypadá to, že vysazování hormonální antikoncepce je takový další boom. Před x lety jsme všechny nadšeně nosily recepty na tyto zázračně pilulky od svých gynekologů a teď je stejně nadšeně všechny házíme do koše. (To samozřejmě ne, prášky do koše nepatří!) Ale spojení s košem se hodí, ať se nám to líbí nebo ne – antikoncepce je zkrátka odpad, který si cpeme do těla.

Ano, je to super vynález, který usnadňuje sexuální život. Ano, neumím si představit lepší ochranu před otěhotněním pro mladé a nezkušené puberťáky. Ano, je to nejspolehlivější a hlavně nejpohodlnější způsob antikoncepce. ALE není to absolutně nic zdravého pro tělo. Což je rozhodně velké a zásadní ale, které se začalo v posledních letech drát na ten uhlazený povrch, který euforie kolem dokonalosti hormonální antikoncepce vytvořila.

Vysazení antikoncepce mi vrtalo hlavou nějaký pátek, možná i rok. Když se začnete zabývat zdravým životním stylem a zdravím obecně, je to kapitola, na kterou prostě narazíte, ať chcete nebo ne, zvlášť pokud jste žena, že :D

Takže jsem si začala pročítat různé články a diskuze, začala trochu přemýšlet nad tím, co s čím může souviset a nakonec se rozhodla do toho jít. Není to snadný krok, spíš naopak, je to celkem revoluce, se kterou pojí mnoho otazníků a obav. Ale já už byla otrávená ze svých migrén, které jsem antikoncepci právě přičítala, a nebavilo mě být otrokem nějakého prášku, který musím mít všude sebou a musím si neustále hlídat, jestli jsem si ho vzala.

Tak jsem jednoho krásného dne dobrala poslední prášek a rozloučila se s nejjednodušší možnou ochranou. Vysadila jsem po šesti letech. Teď je to rok. (To zní jak kdybych brala herák :D) A já si říkala, že by bylo hezké ten rok bez antikoncepce nějak shrnout.

Psychika

Radost, že jsem to dokázala a zároveň strach a nejistota. To byla asi první vlna pocitů, která mě po vysazení doprovázela první měsíc dva. Přišlo mi, že bez antikoncepce musím otěhotnět jen při pohledu na prvního chlapa :D

Další etapa byla naprosto euforická. Bylo mi skvěle, cítila jsem se skvěle. Možná to byl jen placebo efekt, ale zkrátka fungoval. Nemusela jsem do sebe každý den cpát prášek, byla jsem svobodná, sama jsem měla kontrolu nad svým tělem, vše probíhalo přirozeně a z toho mi bylo božsky hodný půl rok. 

Další etapa byla naprosto opačná. Hormony lítaly jak na horský dráze. Deprese, stres, nechuť ke všemu. No nic pěkného, naštěstí to netrvalo tak dlouho. (Neříkám, že vy to budete mít stejně, řekla bych, že po vysazení čeká na každou vlastní hormonální koktejl.)

A teď jsem zas slečna sluníčkářka a to doufám vydrží už navždy :D Každopádně jsem ale ráda, že antikoncepci neberu. Minimálně poslední rok mě braní hodně štvalo, bylo to naprosto proti mému přesvědčení.

Menstruace

Velký vzrůšo po vysazení přichází s očekáváním, zda a kdy to vůbec dostanete. Já patřila mezi ty šťastnější, jelikož jsem to dostala normálně hned další měsíc a relativně pravidelně to stále dostávám, i když to zatím není úplně na den přesné, ale hlavně, že to přijde, že :D

Tělo a vzhled

Velké obavy a strachy, kterými se hemží všechna ženská diskuzní fóra, jsou z toho, co vysazení udělá s vaším zevnějškem. No, nebudeme si nic nalhávat, je to jízda :D Když do sebe několik let cpete hormony, nemůžete se divit, že vaše tělo zažije po vysazení velký šok a potřebuje jako fénix znovu vstát z popela a dostat ze sebe všechny ty jedy. Takže to jde ven, kudy jen může. Vlasy padají. Nehty se třepí. Akné se rojí. Tak to zkrátka je a nikdo s tím nic neudělá. Někdo má průběh brutálnější,  někdo méně, někdo ho má rychlejší, někomu se to táhne pomalu. Každá to máme zkrátka jinak.

U mě se půl roku celkem nic nedělo, tak jsem si říkala, no tak to je fajn, to není tak hrozný. Ale po půl roce to začalo. Vlasy se mi začaly o dost víc mastit a hlavně začaly padat. Na otázku mé kamarádky, kde máš háro, jsem se nezmohla na jinou odpověď než „v hajzlu“, protože tam opravdu byly. Nadobro spláchnutý. Nehty se mi taky začaly lámat. A akné taky nechtělo zůstat pozadu, takže se neváhalo ukázat nejen na obličeji, ale i na rukou a zádech, aby toho náhodou nebylo málo.

Teď po roce už to začíná být lepší, nehty mám pevný a dlouhý jako nikdy, vlasy padají míň, ale budou zřejmě potřebovat delší rekonvalescenci a akné je snad taky na ústupu. Není to tedy úplně ideální, ale snad na dobré cestě. Jo, není to sranda vysadit, tělo si to vybírá za ty roky zpátky a nedá vám to zadarmo.

Hodně holek po vysazení zhubne, míň jich ztloustne. Já samozřejmě vyfasovala to ztloustnutí :D Ale nebylo ti nijak radikální, asi 2 kila, která jsem si stejně spíš vyžrala sama.

Bolesti hlavy

Kvůli migrénám jsem vysazovala. Doufala jsem, že to bude TA příčina a že po vsazení bude s migrénama amen. No, bohužel. Žádný happy end se (zatím) nekoná. Jednu dobu mi přišlo, že se migrény alespoň zmírnily a nebylo jich tolik, ale nezmizely. Někdo tvrdí, že to trvá dva roky, než se tělo kompletně očistí, tak ještě zkusím rok počkat :D

Ochrana

A to nejzajímavější a zároveň nejrelevantnější nakonec – sex. Asi první, co budete řešit je, jak se teda budu do háje dál chránit? Asi nebudete chtít jinou hormonální alternativu, když ty blbý hormony nechcete už ani vidět. Asi budete chtít něco nehormonálního, že? Možností máte několik. Pesary. No…četla jsem si a studovala o nich nemálo a úplně mě to teda nebralo. Kondomy…no taky žádná hitparáda, žejo…ale tak je to takový nejdostupnější a všichni známe, jak se navlíká kondom na rohlík či banán :D Nějaký krémy, no to nezní tak špatně, ale dá se tomu fakt věřit? No a pak je tady ještě taková ta podivná metoda opředená tajemstvím a opovržením, kterou já si vždy spojuji (nevím proč) s komunismem, klasická přerušovaná soulož. Tak to už je vůbec hazard a sebevražda, že ano.

Takže co si vybrat? Je to jen na vás. To asi tušíte. Já (ač jsem to absolutně neměla v plánu a absolutně jsem tomu nejdřív nevěřila) skončila u možnosti poslední. Možná schytám pěknou sodu, že tu nabádám k naprosto nejdebilnější a nejnezodpovědnější ochraně a podobně, ale je mi líto, já pro sebe tuto možnost shledávám jako nejlepší. A po debatě s několika kamarádkami jsem zjistila, že nejsem sama. (Něco na tom asi bude. Ale je mi jasný, že vždy budou dva tábory, jeden bude opěvovat a druhý těžce hanit. Každý zkrátka podle svého gusta, že.) Já sama nepopírám, že tato metoda je hodně riskantní a měly by ji praktikovat spíše páry, které jsou spolu delší dobu (rozuměj několik let, ne dnů) a kterým by dítě zas tolik nevadilo. Rozhodně to nezkoušejte, když je vám patnáct. A už vůbec to nezkoušejte se známostí na jednu noc.

Sex

Ochrana je tedy takové ošemetnější téma, ale co samotný sex? Berete prášky a absolutně na něj nemáte chuť? Marně vzpomínáte, kde je vaše staré vášnivější já? Zkuste vysadit a uvidíte. Je to ověřené (a není to podvod, jako když v reklamě tvrdí, že 9 z 10 žen doporučuje Calgon) – to antikoncepce z nás dělá ty netykavky typu dnes ne miláčku bolí mě hlava  a bere chuť na sex. Já se po vysazení nestačila divit a s radostí vítala své nové-staré já. Což oceníte zajisté nejen vy, ale i váš protějšek.

Partner

Na sex musí být (alespoň) dva čili toho, kvůli kterýmu jste antikoncepci brala, taky nemůžete úplně přehlížet. Pokud nikoho nemáte, je vysazení antikoncepce čistě vaší záležitostí. Pokud jste ale ve vztahu, přeci jen se to toho chlapa taky týká. Ale jestli je to ten pravej, rozhodně vám ve vysazení nebude bránit. Ano, nebude mít to smočení teď tak jednoduchý jako dřív, ale pokud vás má fakt rád a záleží mu na vás a potažmo vašem zdraví, podpoří vás a půjde do toho hormonálního kolotoče s váma.  

Takže za mě vysazení rozhodně ano. Ten pocit přirozenosti a svobody je prostě k nezaplacení. A to nepíšu proto, že to zní jak slogan z reklamy na holicí strojek, píšu to proto, že to tak opravdu je.

Žádné komentáře:

Okomentovat